Blogger Backgrounds

Sunday, May 23, 2010

Journey to Kuala Samak

Jalan ke Kuala Samak... cantik je jalan dia.. nak baring tengah jalan pon boleh... kereta x dak... hehe

Hari ni ibu nak citer pasal perjalanan ibu mencari rumah tok bomoh a.k.a ustaz Ibrahim kat Kuala Samak.... Kuala Samak ni x berapa jauh pon dari Kuala Ketil... Tapi tempat dia macam pendalaman sikit... hehe... macamla Bukit Selambau tu pekan sangat kan?.. hehe... tapi tempat kelahiran ibu, Bukit Selambau tercinta memang jauh lebih maju la dari Kuala Samak nih... hehe.. Tujuan utama ibu mencari rumah ustaz ni coz ibu nak mintak dia tengokkan n pulihkan luka dalaman ibu... ibukan lahirkan amin guna kaedah caesarean.... so, luka dalaman ibu belum sembuh lagi walaupon dah 2 bulan lebih amin lahir ke dunia... ibu pon x tau nape.. takpe, jom kita pi berubat..... Nak berubat untuk luka dalaman ni kena bawak daun nenas hijau... Bukan senang nak cari daun nenas hijau nih.... Tapi akhirnya jumpak jugak....Thanks atas jasa baik mak tam n pak tam....

Rumah Ustaz Ibrahim... Bersih sangat kawasan rumah dia..

Susah jugak la nak cari rumah ustaz Ibrahim nih.. Kira tok wan turun tanya orang kat tepi jalan tu la baru leh jumpak rumah dia... Masuk jalan kecik je... Dalam kul 4 camtu la sampai kat rumah Ustaz Ibrahim nih....Masuk2, jumpaklah sebuah rumah... Rumah macam zaman dulu2.... memang bersih terjaga....Kawasan rumah x jumpak sampah langsung.... bersih sungguh... Tapi sayangnya, ustaz Ibrahim tak dak kat rumah plak.... Kecewa gak la ibu hari tu... Jiran kat sebelah rumah dia la bagi tau... Ropa2nya pak cik Razak (jiran seblah rumah Ustaz Ibrahim) tu kenai plak tok wan... Glamor gak la tok wan nih nu.... hehe... So, apa lagi... pecah gebang la kata orang kedah...

Tok wan n Pak cik Razak dok wat jejak kasih... hehe

Rumah Pak cik razak pon bersih sangat.. Orang2 kat cni mmg sukakan kebersihan... Tenang je dok kat kg nih.... Masyarakat kg pon ramah tamah... Tau dak pasaipa ibu kata lagu tu?... Satg ibu tunjukkan bukti...

Ibu tgh bosan tak tau nak wat pe.... So, tangkap gambaq diri sendiri sambil berlatarbelakangkan tok n tok wan..

Haa.... Ni la yang ibu kata penduduk kg ni pon mesra alam.... Mula2 kami sembang ngan pak cik Razak je... Pastu bertambah lagi.... tapi ibu x tau dah nama depa.. main sembang je... Ada lagi yang tengah sembang ngan tok...tapi, ibu pon x tau nape ibu tak tangkap gambaq.. mungin sebab ibu pon sibuk dok sembang sekali... huhu...


Ibu dah tak tau nak wat pe, so tangkap je la gambaq ayam..

Tapi, tok and tok wan sembang lama sangat.... So, ibu pon tak tau nak wat apa dah lepas ibu sibuk2 sembang jugak tadi.. Ibukan muda lagi, so, x leh la nak nyampuk2 banyak sangat... Satg org kata x sopan, x leh la depa nak ambik buat menantu.... opppss... lupa... ibu mmg la dah jadi menantu orang pun... huhu

Satu lagi gambaq ibu tangkap bila ibu bosan.. Gambaq semut tgh mengangkut makanan....baru ibu sedaq, ropa2nya bila kita bosan, kita leh wat benda2 merepak... huhu

Akhirnya dalam kul 6 camtu, tok n tokwan pon ajak balik.. Tu pon setelah 3 kali bersalaman... Salam kali pertama, depa sambung sembang lagi, kali kedua pon sambung sembang lagi... nasib baik kali ketiga terus balik.... Kalu x mesti banyak lagi gambaq2 merepek yg ibu tangkap... mana tau leh hantaq mana2 photography competition n then dapat first prize... mana nak tau kan...hehe.. Inilah catatan ibu sempena ibu ke Kuala Samak..... Ummuuaaahhh2

No comments:

Post a Comment