Blogger Backgrounds

Monday, May 27, 2013

Sribhurapa Orchid Co. Ltd. (Kilang Gajus), Phuket, Thailand

Entry ibu kali ni nak citer sambungan lawatan kita ke Phuket, Thailand.... Lepas kita p Promthep Cape tu, kita di bawa ke Kilang Gajus... Besaq ladang gajus dia... Kiranya sepanjang tahun ada gajus la depa ni... Orang utara tak panggil buah gajus tau amin... Kita panggil buah janggus or dalam bahasa utaranya "buah Jangguih".....Nama kilang tu Sribhupara Orchid Co. Ltd... Suasana kilang ni nampak macam kilang tahun 70 an..tu pendapat ibu... pendapat orang lain tak tau la plak.... haha... Kita tak masuk pon ke ladang depa... kita tengok depa kopek biji gajus ja kat depan tu... Jom kita tengok apa yang ada kat sana... Biji gajus ni depa jual 300 g, 195 B..... ok gak la... biji gajus memang mahai pon kan..

Tudia, bapak tengah jadi buruh paksa... kopek biji jangguih... haha... macam ni la cara depa dok kopek biji jangguih tu... sejam boleh dapat berkilo2... depa memang dah expert dah.. pastu, depa asingkan ikut gred... yang pecah2 asing, yang cun asing... dah tu ada macam2 flavour depa buat... yang paling best pada ibu, biji gajus salut ngan coklat... kat sini kita boleh rasa semua flavour yang ada.. tu yang best tu.. kiranya kita boleh rasa sampai kenyang la... lepas dah rasa semua tu, kita boleh minum plak jus buah janggus kat situ... ibu rasa jus tu x sedap langsung... bila ibu bagi amin minum, amin kata ayaq gas... haha... amin pon takmau.. nampak sangat tak berapa nak sedap jus gajus ni kan amin...

Ni amin bersama salah satu produk biji gajus yang depa buat... kita dok sibuk tangkap gambaq je.. tok n tokwan yang dok beli macam2... haha...

Ibu dengan amin kat taman kilang gajus tu... kat situ ada naga n buah gajus emas... pastu pokok gajus dia ada buah besaq2.. ingatkan betoi, rupa2nya depa buat dengan simen.. nampak cam real... hehe

Ibu, amin n bapak kat depan mercu tanda kilang gajus tu... besaq kan buah gajus dia?... Makan setahun pon tak habis... hehe..

Tok n tokwan tengah dok bincang nak beli apa sambil rasa2 apa yang patut... hehe.... lempuk durian pon ada jual kat sini.... sedap sangat... Tokwan beli, ibu makan... haha...

Bapak and amin  posing dengan tut tut... tut tut ni kenderaan macam teksi kita la.. dekat phuket, satu tut tut harga dia 200B...  harga dekat hatyai 20B sorang...kalau kita naik dekat hatyai satu tut tut 80B ja coz amin tak kena bayaq... Kat Phuket ni mahai sket coz kat sini kan International gitu... ramai sangat mat saleh.. makanya semua benda jadi mahal... makan n minum pon mahai kat phuket ni... Kita p melancong sekali sekala x rasala sangat mahai tu... kalau dok sana, maybe rasa la kot nu amin...

Tok n tokwan bergambaq kat naga n gajus emas tu..... Cantik kan... amin takut nak ambik gambaq kat sini.. amin takut kat naga tu.... Sayang sangat tok n tokwan... Semoga tok n tokwan sentiasa diberikan kesihatan yang baik oleh Allah s.w.t..... Boleh kita p jalan2 selalu...hehe

Ni gambaq yang depa tangkap masa kita p Promthep Cape sebelum mai sini... Sat ja depa dah buat jadi souvenir.... Nampak x, ada gambaq amin, tokwan n bapak... Satu frame ni 100B.... Ibu dok heran pasaipa depa dok tangkap gambaq kita masa kita p Promthep Cape tu.. rupa2nya inilah hasilnya... haha... sgt creative dalam berbisnes... ok.. nanti kita sambung na amin... ibu sayang amin sgt2..... ummmuuuuuaaaaahhhh

2 comments: