Blogger Backgrounds

Friday, March 9, 2012

Tangkuban Perahu, Bandung

Entry kali ni ibu nak cerita pasal salah satu tempat yang kita lawati semasa kita kat Bandung hari tu... Nama tempat itu ialah Gunung Tangkuban Perahu ataupon selalu orang sebut Tangkuban Perahu je... Tempat ni memang tempat yang akan dilawati oleh pengunjung yang berkunjung ke Kota Bandung... Lepas kita p kolam ayaq panas Ciater tu, terusla kita menuju ke sini.. Nak masuk sini harga dia Rp 50,000 seorang... Kereta Rp 15,000 (bayaq parking la kot lebih kurang..huhu)....Jom ibu citer sikit pasal Tangkuban Perahu ni walaupon cerita ni ibu cedok terus je dari en. google tanpa edit ... jom kita baca untuk menambah pengetahuan..

Gunung Tangkuban Perahu terletak sekitar 30 km di utara Kota Bandung. Tempat indah ini terletak di daerah Lembang, kurang lebih 30 menit dari Bandung menggunakan kendaraan bermotor.Gunung Tangkuban Parahu mempunyai ketinggian setinggi 2.084 meter. Gunung ini menjadi salah satu daerah tujuan wisata (pelancongan) yang menarik di Jawa Barat. Lingkungan alamnya yang sejuk, dan sumber mata air panas di kaki-kaki gunungnya. Deretan kawah yang memanjang, menjadi daya tarik tersendiri. Tangkuban Perahu sebenarnya adalah gunung berapi. Dinamakan tangkuban perahu karena bentuknya yang menyerupai kapal yang terbalik.

Nama Tangkuban Perahu sendiri sangat lekat dengan sebuah legenda tanah Sunda yang sangat terkenal, yaitu Sangkuriang. Gunung Tangkuban Perahu yang dari kejauhan tampak seperti perahu terbalik, konon diakibatkan oleh kesaktian Sangkuriang yang gagal meyelesaikan tugasnya dalam membuat perahu dalam waktu semalam untuk menikahi Dayang Sumbi yang tak lain adalah ibu kandungnya sendiri. Karena begitu kesalnya tidak dapat menyelesaikan pembuatan perahu tersebut, akhirnya Sangkuriang menendang perahu yang belum jadi tersebut. Legenda diataslah yang menjadi kaitan erat dalam penamaan gunung Tangkuban Perahu.

Pesona gunung Tangkuban Perahu ini begitu mengagumkan, bahkan, pada saat cuaca cerah, lekukan tanah pada dinding kawah dapat terlihat dengan jelas, sangat kontras dengan hijaunya pepohonan di sekitar gunung tersebut. Tidak hanya itu, dasar kawah pun dapat kita nikmati keindahannya yang sangat mengagumkan. Keindahan alam inilah yang menjadikan Tangkuban Perahu menjadi salah satu tempat wisata alam andalan Propinsi Jawa Barat, khususnya Bandung.

Jalan menuju Tangkuban perahu, dikiri kanan jalan anda akan melihat hamparan hijaunya kebun teh dan juga barisan pohon-pohon pinus. Namanya juga gunung, sudah pasti setiap saat udaranya sejuk banget. Karena Tangkuban perahu merupakan gunung merapi yang masih aktif sampai saat ini, maka dari dulu sudah banyak terjadi letusan yang meninggalkan kawah sisa letusannya. Saat ini Kawah-kawah tersebut sudah dijadikan tempat wisata.Kawah-kawah tersebut antara lain Kawah Ratu, Upas, Domas, Baru, Jurig, Badak, Jurian, Siluman dan Pangguyungan Badak. Di antara kawah-kawah tersebut, Kawah Ratu merupakan kawah yang terbesar, dikuti dengan Kawah Upas yang terletak bersebelahan dengan kawah Ratu. Beberapa kawah mengeluarkan bau asap belerang, bahkan ada kawah yang dilarang untuk dituruni, kerana bau asapnya mengandung racun.


Ni amin n bapak tengah tengok kawah kat bawah tu... Memang cantik sangat2 pemandangan kat sini... Subhanallah... Kita sampai plak masa hujan baru je berhenti, tempat tu jadi sgt sejuk n sgt cantikla... Amin n chumim je la yang pakai sweater... bapak, tok wan n tok agak kesejukan la kat situ.. Ibu ok je tak bawak sweater pon pasai lemak ibu dah cukup dah nak tahan kesejukan kat situ.. hehe.. Kat sebelah bapak tu, yang nampak tangan saja tu, orang yang bagi penerangan tentang kawah2 ni semua.. Dia kerja ngan kerajaan indonesia untuk bagi penerangan dan sebagainya tentang tangkuban perahu ni.. Tapi masa kita nak balik, dia mintak duit plak.. haha... bapak bagi je la.. nak buat camne kan amin?..

Kita semua bergambaq kenangan kat mercu tanda /papan tanda Gunung Tangkuban Perahu tu.. Suasana nampak macam suram je coz baru lepas hujan.. Tapi ibu suka suasana camtu.. Tapi satu je yang ibu tak suka kat sini... Tak boleh menikmati keindahan alam dengan tenangnya pasai depa dok mai paksa kita beli barang... ish2... dah kata takmau pon depa dok ikut gak nak suruh kita beli barang yg depa jual tu.... Camne tuh?... Bab tu mmg semua orang tension la...

Satu lagi gambaq family kita dengan pemandangan kawah gunung berapi tu... Nampak x muka amin camne?... Masa ni amin tengah nangis pasai orang tu ambik kamera kita.. amin tak bagi.. Amin kata " kamera ibu.. kamera ibu..".. Haha.. Orang tu nak tolong tangkap gambaq la amin... Kalau tak, kita tak dak la gambaq 1 family camnih.. hehe.... Alhamdulillah, Allah bagi kita peluang melawat tempat2 camni... Semoga Allah memberi rezeki lagi kat kita untuk p melawat tempat2 lain plak.. Insyaallah.. Ibu sayang amin sgt2... ummuuuuuuaaahhhh...

No comments:

Post a Comment