Blogger Backgrounds

Tuesday, July 24, 2012

Puding Roti untuk Amin...

Entry ibu kali ni nak citer pasal ibu buat puding roti.. Resepi dia ibu ambik dalam internet je... Ibu suka masak benda2 simple nih.. X sampai sejam dah siap... Jom kita tengok camne ibu buat puding roti.. yummy..yummy...

Mula2, ambik 8 keping roti and potong bahagian tepi roti tu...Guna bahagian putih roti je ye amin..yang bahagian tepi roti tu ibu bawak p tasik USM bagi ikan and biawak makan... 

 Lepas tu, potong roti tadi kepada 4 bahagian supaya senang nak susun dalam loyang...amin  jangan lupa sapukan loyang dengan butter dulu tau.. permukaan roti pon sapu gak k ngan butter...

Lepas tu amin taboq la kismis sebanyak mana yang amin suka k... Taboq lagi banyak lagi bagus coz kismis ni kan bagus untuk minda.. lagipun dia boleh maniskan puding roti ni...

 lepas tu, pukul 2 sudu besaq gula dengan 2 biji teloq... pukul sampai gula tu larut k amin..

 Pastu amin letak la sikit esen vanilla... nak bagi hilang hanyir teloq...

 Pastu bila gula dah larut, amin masukkan 400 ml susu segaq.... susu sejat pon boleh gak...

 Dah tu kacau rata... macam ni la lebih kurang rupa dia lepas kita dah boh susu..

 Lepas tu kita curahla kat dalam loyang yang kita dah isi ngan roti n kismis tadi... Biaqkan dia dlam masa 10 minit la sebelum bakaq coz nak bagi roti tu kembang dulu...

Pastu masukkan dalam oven n bakaq pada suhu 170 C selama 40 minit...  Oven ni panaskan siap2 masa kita tengah sediakan bahan dalam loyang tu k amin.. Nnt bila dah siap boleh terus masukkan dalam oven...

 Tadaa.... dah siap pon.... ye.. ye.. dah boleh makan... biaq bagi dia sejuk sat na amin.. satg melecoq plak mulut sayang ibu nih..

 Ooopppsss.... sebelum makan kena buat kuah dia dulu... Kuah dia, guna 200 ml susu segaq n 1 sudu besaq tepung kastard.. Kalau amin nak manis, amin masukkan gula 1 sudu.. Ibu x bubuh pon takut kena kencing manis.. Kita guna manis kismis tadi pon dah ok... Then kacau guna api kecik je... Sampai campuran tadi likat... Siap.. sejukkan sat, then boleh tuang atas puding tadi...

Inilah hasil rupa bentuk puding roti yang ibu buat...Nanti amin masak kat ibu pulak na... Jom makan amin... Ibu sayang amin sgt2... ummuuuaaaahhhhh

No comments:

Post a Comment